Wandelen is de meest duurzame sport: 5 redenen.

Wandelen in de natuur - duurzaam, gezond en genieten!

Wandelen is een actieve vorm van natuurbeleving. Door veel te wandelen – op verantwoorde wijze - dragen we bij aan onze eigen gezondheid, fitheid, geluk én aan het behoud van onze geliefde natuur.

Als voorbereiding op een interview met ASN Bank, ‘de duurzame bank voor de wereld van morgen’, heb ik me in 2016 verdiept in het belang van wandelen voor de (duurzame) samenleving. In hoeverre is wandelen duurzaam? Mijn conclusie:

Van alle sportieve outdoor activiteiten is wandelen de meest duurzame. Waarom?

#1. Je hebt er (bijna) geen hulpmiddelen voor nodig.

In vergelijking met andere outdoor sporten heb je als wandelaar (bijna) niets extra’s nodig.

Een paar goede wandelschoenen voor langere afstanden is natuurlijk wel handig. Hoewel, blotevoeten (barefoot) wandelen wordt ook steeds populairder, er zijn veel wandelaars die helemaal geen schoenen meer dragen. (Foto: Toon Kortooms blotevoeten park). 

#2. Wandelen is voor de natuur een (bijna) niet belastende activiteit.

Wandelen is (zeker in vergelijking met andere outdoor sporten) heel vriendelijk voor de natuur. Als je gewoon op de paden blijft, als je onderweg de dieren niet opschrikt met harde geluiden en als je de planten en bomen met rust laat, en als je geen afval achterlaat, heeft de natuur weinig te lijden van de wandelaars.

#3. Je hoeft niet ver te reizen om te gaan wandelen.

Wandelen kan je al doen vanuit je huis, of reis met het OV naar het startpunt.

Je hoeft echt niet het vliegtuig in om aan de andere kant van de wereld te wandelen. Ken je alle routes al in je eigen stad, eigen omgeving, eigen land? De stadswandelingen worden steeds populairder. Veel mensen kunnen al vanuit hun eigen huis gaan lopen. Of ga met de fiets naar het park of het bos. Wil je wat verder weg? NS en Wandelzoekpagina bieden je de keuze uit honderden Stationswandelingen, allemaal bereikbaar met de trein. Ook een wandel Vierdaagse in eigen land bied je een mooie mini wandelvakantie. 

#4. Wandelaars zijn gezonder, fitter en gelukkiger

Wandelen is gezond, dat weten we allemaal. Als we dagelijks een half uurtje wandelen is dat heilzaam voor onze conditie, ons lichaamsgewicht, ons hart, onze bloedvaten, longen, botten, spieren, rug en hersenen. Ook ons humeur en gevoel van welbevinden en geluk worden er beter van! 

Door (samen) te wandelen en fit en gezond en gelukkig te blijven dragen we zelf en met elkaar ook bij aan een gezonde, gelukkige samenleving.  (De Foto is van: NIckay311)

#5. Wandelen draagt bij aan bewustwording van onze natuur.

Door regelmatig de natuur in te gaan, te genieten van alles wat we zien, planten en dieren te bewonderen, ook met onze kinderen, blijven we ons bewust hoe belangrijk de natuur voor ons is. En hoe kwetsbaar. Hoe bewuster we wandelen, hoe bewuster we leven! Door ons plezier met wandelen te delen, inspireren we ook anderen te gaan wandelen, en dragen we bij aan het geluk van anderen. Nóg leuker dan wandelen: samen wandelen!

Reacties, Lid worden of DeWandeldate volgen? 

© Irene den Ouden, DeWandeldate, 4 april 2016.

Reacties

Hanny 11/10/2018 - 16:54

Ik vind t nog steeds moeilijk elke dag te wandelen zonder doel

Irene 14/10/2018 - 21:53

Beste Hanny,

Het wordt wel makkelijker als je regelmatig met andere mensen afspreekt om te wandelen. Heb je een wandelmaatje of wandelpartner? Bij DeWandeldate kan je op zoek naar ene partner die ook graag wandelt.

Groet, Irene

Pascalle de Brouwer 12/10/2018 - 09:50

ik wil me graag aansluiten

Irene den Ouden 14/10/2018 - 21:58

Beste Pascalle,
Als je single bent, ben je welkom als lid en kan je op zoek naar andere wandelaars.
Je kunt je inschrijven via de link Ínschrijven', rechts bovenin de website.
Lukt dat zo?
Groet, Irene

Geef jouw reactie

Het e-mailadres wordt niet getoond op de website.