Waarom is Wandelen gezond? 10 Top artikelen!

Wandelen en wandelpret bij Mount Rainier, Snow Lakes Trail, WA

Wandelen is gezond, dat weten we allemaal. Als we dagelijks een half uurtje wandelen is dat heilzaam voor onze conditie, ons lichaamsgewicht, ons hart, onze bloedvaten, longen, botten, spieren, rug en hersenen. Ook ons humeur en gevoel van welbevinden en geluk worden er beter van! 

In Amerika, Engeland en ook in Nederland verschijnen jaarlijks nieuwe artikelen over de gezondheidseffecten van wandelen. In dit overzicht een selectie van 10 artikelen die allen verwijzen naar wetenschappelijke onderzoeken. 

Infographic: de anatomie van wandelen

De Amerikaanse Infographic The Anatomy of Walking toont in één oogopslag waar wandelen allemaal goed voor is.

 

10 publicaties over de gezondheidseffecten van wandelen

#1. De gezondheidswinst van wandelen. Waarom wandelen goed voor ons is

  • Plusonline, 16 mei 2011 
  • Onderzoek: Peter Hollander, hoogleraar bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit in Amsterdam
  • Conclusie: Bij het wandelen gebruiken we spieren en belasten we botten en kraakbeen, en dat alles met relatief weinig inspanning. als je te weinig lichaamsbeweging krijgt, gaan je botten, je spieren en je kraakbeen snel achteruit.. Wandelen draagt bij aan meer botmassa, steviger kraakbeen, sterkere spieren, efficiënter afvallen, conditie, en een goed humeur.

#2. Wandelen helpt bij behandeling depressie

  • Gezondheidsnet, 16 april 2012 
  • Onderzoek: Schotse wetenschappers van de University of Stirling.
  • Conclusie: Een stevige wandeling kan een belangrijke rol spelen in de behandeling tegen depressie.

#3. Wandelen zorgt voor langer leven

  • Nu.nl, 6 november 2012
  • Onderzoek: Amerikaanse wetenschappers van verschillende instituten in Boston. Onderzoek met 6 verschillende cohortstudies van 650.000 vrijwilligers, die over een periode van tien jaar gevolgd werden. 
  • Conclusie: Een kleinbeetje beweging heeft al een grote invloed had op de levensverwachting. Mensen die 5 kwartier per week wandelen, leven gemiddeld 1,8 jaar langer.

#4. Wandelen effectief bij lage rugpijn

  • Gezondheidsnet, 6 maart 2013.
  • Onderzoek: Onderzoekers van de universiteit van Tel Aviv.
  • Conclusie: Lage rugpijn is een veelvoorkomende klacht. Behandeling vraagt vaak vele uren fysiotherapie. Nu blijkt twee tot drie keer per week 20 – 40 minuten wandelen net zo effectief in pijnvermindering als spierversterkende programma's met speciale apparatuur.

#5. Wandelen is net zo goed als hardlopen om hartproblemen te voorkomen

  • Wellness Online, 17 april 2013.
  • Vertaald uit: Walking may be just as effective as running bringing heart benefits, CBS News, 5 april 2013.
  • Onderzoek: Dr Paul T. Williams, auteur en stafwetenschapper van het Lawrence Berkeley National Laboratory, Life Science Division in Berkeley, Californië. Een studie onder 50.000 Amerikanen.
  • Conclusie: Wandelen in flink tempo is net zo effectief in het verminderen van hart- en gezondheidsrisico’s als hardlopen op een intensief niveau.

#6. Daarom is wandelen zo gezond. Liever lang lopen dan kort sporten

  • Plusonline, 29 april 2014.
  • Onderzoek: het artikel is gebaseerd op het onderzoek van de Amerikaanse arts Mike Evans, (hij vat zijn uitgebreide literatuuronderzoek samen in dit filmpje 23 and ½ hours), en Hans Savelberg, hoofddocent bewegingswetenschappen in Maastricht.
  • Conclusie: Dagelijks minstens een half uurtje wandelen levert een drastische verbetering van de gezondheid op. Hart en longen worden er sterker van, het is goed voor uw bloedvaten, bloeddruk, cholesterol, botten, spieren en gewicht. Ook uw geheugen en humeur worden beter. Regelmatig wandelen vermindert de kans op osteoporose (botontkalking), hartproblemen, diabetes type 2, darmverstopping, darm-, borst- en baarmoederkanker, Alzheimer, depressie en angststoornissen.

#7. Study: Hiking Makes You Happier. Research shows outdoor walks improve mental health

  • Outside, 10 februari 2015
  • Onderzoek: University of Michigan en Edge Hill University in England.
  • Conclusie: Groepswandelingen in de natuur helpen ons stress te verminderen en geven een boast aan ons mentale gevoel van welbevinden. 

#8. Tip van de week: combineer wandelen met een andere sport

  • Sport.nl, 22 februari 2015.
  • Onderzoek: Onderzoekers van de Britse Norwich Medical School analyseerden 42 wandelstudies uit 14 verschillende landen.
  • Conclusie: Een lagere bloeddruk, een lagere hartslag in rust, een lager cholesterol, een betere longfunctie en een fitter gevoel. En dan hebben we het nog niet eens over de boost voor je humeur. Regelmatig wandelen heeft een positief effect op je gezondheid. Maar het beste is nog om het wandelen te combineren met een andere sport.

#9. Wandelen met diabetes: bloedsuiker daalt direct

  • Albert Schweizer ziekenhuis, 26 april 2015.
  • Onderzoek: Diabetis Centrum Albet Schweitzer Ziekenhuis Dodrecht. 10 patienten maken 4 maal een Biowalk door de Hollandsche Biesbosch. 
  • Conclusie: Wandelen is gezond voor iedereen, maar voor mensen met ‪‎diabetes kan het extra heilzaam zijn. Een uurtje of twee lopen kan het glucosegehalte in het bloed drastisch laten afnemen.

#10. Hoe walking in Nature changes the brain

  • The New York Times, 22 juli 2015
  • Onderzoek: Gregory Bratman, Emmett Interdisciplinary Program in Environment and Resources at Stanford University, Californie. 
  • Conclusie: Wandelen door de natuur vermindert piekeren over negatieve aspecten in je leven. Er is minder bloedtoevoer naar de prefrontale cortex in de hersenen. 

 

Meer publicaties? 

Heb je een nog een suggestie voor een artikel over wandelen en gezondheid? Geef 'm door aan Irene den Ouden, info@dewandeldate.nl

 

Video: The Walking Revolution

Een inspirerende 30 minuten durende documentairefilm van EveryBodyWalk.org, de Amerikaanse publiekscampagne 'to get America walking'. "The Walking Revolution explores the tremendous changes a regular walking routine can make in your life and community."

 

Wil je lid worden of DeWandeldate volgen? 

Foto: NIckay311

Plaatsing 9 juni 2015. 

Geef jouw reactie

Het e-mailadres wordt niet getoond op de website.